Ogólne warunki zaliczenia


Dobre porady dla zdających


Przedmioty "techniczne"

      Podstawowym warunkiem zaliczenia każdego z przedmiotów jest rozumienie zagadnienia. Rozumienie jest znacznie ważniejsze od pamięciowego opanowania wzorów.
      W praktyce inżynierskiej, stosowanie wzorów bez znajomości warunków (założeń, ograniczeń) w jakich mają zastosowanie, może być przyczyną znacznych strat. Warto zdać sobie z tego sprawę i - także we własnym interesie - zamiast tracić czas na kolejne podejścia, przeczytać przed egzaminem notatki i/lub przeglądnąć Materiały z wykładów (zakładka Aktualności na stronie domowej) ze zrozumieniem. To całkowicie wystarcza i wszystkim oszczędza czas.
      Każdą wątpliwość najlepiej wyjaśnić podczas wykładu; osobom nieśmiałym zaleca się wyjaśnienie niejasności na najbliższych konsultacjach. Pozostawienie niejasności "na zaś" nieuchronnie prowadzi do licznych spotkań egzaminacyjnych. To strata czasu, a może także nerwów. Należy przyjąć za pewnik, że zaliczenie przedmiotu wymaga spełnienia ww. podstawowego warunku.
      Jak powszechnie wiadomo, 5-minutowa rozmowa na temat związany z przedmiotem na ogół wystarcza do rozpoznia stopnia opanowania przedmiotu przez rozmówcę. Dlatego spotkania egzaminacyjne nie muszą trwać długo. Przed egzaminem/zaliczeniem należy przygotować arkusz  (wzór dostępny przez link), na którym należy pisać i szkicować czytelnie.
      Aktywność na zajęciach jest nie tylko najlepszym sposobem wykorzystania czasu pobytu na sali wykładowej, lecz również może stanowić podstawę zwolnienia z egzaminu - por."Zasady punktacji."



Przedmioty "logistyczne"

      W zasadzie, to tak jak Przedmioty "techniczne"...   "Zasady punktacji"



"Technika a cywilizacja"

      Podstawowym warunkiem zaliczenia jest kryterium punktowe por. "Zasady punktacji"  Prace "regularne" w przypadku tego przedmiotu to dwa eseje na temat podawany podczas wykładów. Prace "nieregularne" to komentarze do problemów poruszanych podczas wykładu; zwykle w semestrze komentowane są trzy lub cztery problemy.



Seminarium dyplomowe

      Prace "regularne" - por. "Zasady punktacji"  - są prezentacjami głównych tez pracy dyplomowej uczestników zajęć. Prace mogą być przygotowane w PowerPoint'cie lub na foliach (wymagania sprzętowe proszę uzgodnić z prowadzącym z odpowiednim wyprzedzeniem). Kolejność prezentacji jest ustalana w drodze losowania podczas pierwszego spotkania seminaryjnego.
Istnieje możliwość zmiany wylosowanej kolejności. Zmiany uzgadniają sami dyplomanci między sobą i informują prowadzącego najpóźniej na trzy dni przed drugim spotkaniem seminaryjnym.
       Prace "nieregularne" polegają na konstruktywnej krytyce tez przedstawianych przez prezentera. Krytyka uzasadniona merytorycznie i zaakceptowana przez prezentera, a także uznana przez prowadzącego, jest nagradzana trzema punktami.



Seminarium w języku angielskim

      Podstawą zaliczenia jest kryterium punktowe - por. "Zasady punktacji"  Punktowane sa prace "regularne", inaczej zwane "domowymi", oraz prace "nieregularne", wykonywane w czasie zajęć seminaryjnych. Prace "nieregularne" mają najczęściej charakter gry (punktowanej), np. Blackboard TechCrossword, Put Your Part into the Machine, Brainstorming..  Dopuszczalne (i zalecane) jest korzystanie ze słownika, najlepiej angielsko-angielskiego.


Zasady punktacji

      Ocena końcowa jest wystawiana na końcu semestru na podstawie ocen cząstkowych. Cząstkowym ocenom podlegają prace "regularne" wykonywane poza godzinami zajęć, oraz prace "nieregularne" polegające na rozwiązaniu problemów pojawiających się podczas zajęć.
      Ocena końcowa jest średnią ważoną, odniesioną ponadto do średniego poziomu grupy. Oceny za prace "regularne" mają zawsze dwukrotnie większą wagę od ocen za prace "nieregularne", ale zwykle to punkty za prace "nieregularne" mają decydujący wpływ na ocenę końcową. Student otrzymuje zero punktów za pracę nie oddaną (przesłaną pocztą mailową) w terminie.
      Student może także uzyskać dodatkowe punkty za samodzielne rozwiązanie nowego problemu przy tablicy. Punktacja za samodzielność jest wysoka, co może oznaczać zaliczenie przedmiotu już po kilku pierwszych zajęciach.

      Ocena końcowa niższa niż dostateczna oznacza konieczność zaliczania przy obostrzonych kryteriach. Ocena wyższa niż dostateczna może być podwyższona lub obniżona podczas spotkania egzaminacyjnego. Ocena wyższa niż dobra może być zdecydowanie podwyższona po 10.minutowej prezentacji .ppt na uzgodniony temat, przedstawionej podczas ostatnich zajęć w semestrze.